woensdag 15 oktober 2014

SOLO !!!

Ik wist wel dat het er langzaamaan aan zat te komen, maar toch volkomen onverwacht mocht ik solo!

Ik had al 4 weken niet gevlogen en eigenlijk pas de vorige les naar mijn idee ècht goed circuitwerk gedaan. En omdat het weer er wat marginaal uitzag (bleek later reuze mee te vallen), zouden we deze les gebruiken om weer circuitjes te oefenen in al zijn varianten. Dat wil zeggen: "normale" landingen, maar ook zonder flaps en glide-ins vanaf 1000ft. ik had verwacht dat we deze les speed control zouden bestendigen en volgende keer nog wat aandacht zouden besteden aan forced landings. Misschien dat ik dan daarna, of de les daarop eens in aanmerking zou komen voor een solo vlucht. Maar nee, het was deze keer al!
Piet stapt uit...


dinsdag 7 oktober 2014

Noodprocedures

Na het circuitwerk oefenen, is deze keer aan de beurt wat te doen als onderweg de motor er mee ophoudt. Dat gebeurt natuurlijk niet vaak, maar als het eens mocht gebeuren, is het fijn om te weten wat je kunt verwachten en wat te doen en laten.
Er zijn twee gebieden op bevliegbare afstand vanaf Lelystad waar lager gevlogen mag worden dan het wettelijk minimum van 500ft dat voor onbebouwd gebied geldt. Één gebied ligt in de Flevopolder net ten noorden van de A27, de andere tussen Deventer en Zutphen. Onderweg naar het vliegveld is de totale zuidelijke helft van de Flevopolder in een breiige mist gehuld. Vanaf Muiden tot aan de Knardijk is het zicht tussen 200 meter en 1 km. Even leek het er op dat we helemaal niet zouden gaan vliegen, maar boven de Knardijk was het plotseling geheel helder. Wel wat Cumulonimbus (CB) wolken die erg actief waren en hoog reikten, dus kans op onweer (zoals voorspeld) en sterk variërende wind met turbulentie in de buurt van die wolken. Uit de buurt blijven, dus!
Ik ben ruim op tijd aanwezig, dus ik heb alle tijd om mijn camera in het vliegtuig te monteren, zodat ik kan opnemen en later terugkijken (en luisteren) wat er vanmiddag allemaal gebeurt. Ook neem ik de gelegenheid waar om nog wat foto's te schieten van de PH-KAX, onze Piper Arrow II, die voor ons uit een uurtje gaat vliegen. Ik heb sinds kort een nieuwe fotocamera, dus die moet even uitgeprobeerd worden. Ook nog even een plaatje van de cockpit van de Aquila, want degene die ik eerder maakte, daar stond de fuel selector switch en de parking brake lever niet op. Nu wel, dus!